B-L-O-G 34: Hij is 16 jaar en neemt mee… een 2e kans en zijn AD(H)D…
Een aantal maanden geleden maakte ik kennis met een knul die was vastgelopen op school. Het lukte hem kortweg niet om zijn opleiding te organiseren.
Het is me ook nogal wat; je komt van de middelbare school, maakt een keuze voor het beroepsonderwijs, komt in een hele nieuwe wereld vol uitdagingen en dan moet je het gewoon maar even gaan doen.
Naast je opleiding gaat het gewone leven ook verder. Je vrienden worden steeds belangrijker, je wordt verliefd…. En daarbij heb je ook nog eens heel veel chaos in je hoofd wat men AD(H)D noemt.
Je had gekozen voor een voltijd opleiding die als een raket was vertrokken en je kwam tot de ontdekking dat je was vergeten om in te stappen.
Toetsen gaan aan je neus voorbij, opdrachten lever je standaard te laat in, je krijgt steeds vaker het wijzende vingertje: “Jongen, als je zo door gaat, dan loop je de kans dat je het niet haalt!’.
.
Thuis maken ze zich zorgen, je bent niet meer te sturen en je hebt het gevoel dat je van alles over je heen krijgt. En je weet het; ik moet beter mijn best doen, ik moet mijn huiswerk op tijd maken, ik moet langer leren aan een toets, ik moet mijn opdrachten spreiden zodat ik niet alles opspaar tot het laatste moment….
Gevolg: dan maar een leugentje voor bestwil, misschien dat er nog iets te redden valt….
En er viel niets meer te redden. Deze jongen viel volledig door de mand en liep enorm achter de feiten aan. Er moesten knopen worden doorgehakt om nieuwe kansen te creëren. In goed overleg is hij toen gestopt met deze voltijd opleiding.
Wat boft hij met ouders die hem door en door kennen en die onvoorwaardelijk in hem geloven. Zij zien het; het zit er namelijk wel in, maar het komt er niet uit. De chaos in zijn hoofd zit hem in de weg waardoor hij niet in gang schiet. Zijn moeder trok bij mij aan de bel en we zijn direct aan de slag gegaan.
.
Sinds we samenwerken is hij zich meer bewust van zijn volle hoofd. D.m.v. oplossingsgerichte coaching weet hij wat zijn talenten zijn en d.m.v. ReAttach heeft hij ontdekt wat hij kan doen als zijn AD(H)D hem lastig valt.
Hij is enorm gedreven. Met mensen en/of kinderen werken, is wat hij wil. Nu die opleiding nog doorlopen zodat hij over een paar jaar kan gaan knallen in de praktijk.
Aan zijn enthousiasme ligt het niet. Zijn ogen stralen als hij vertelt over zijn ambities. Enkel zie ik ook de onzekerheid en de angst dat het weer mis gaat. Hoe mooi is het dan dat hij een 2e kans krijgt.
Een paar weken geleden is hij aan een nieuwe opleiding gestart. Het is een deeltijd opleiding dus 2 dagen school en 3 dagen stage. Iets wat hem (letterlijk) meer beweging geeft, iets waar hij enorm behoefte aan heeft.
Ik stel voor om met zijn steunend netwerk in gesprek te gaan. We gaan met elkaar aan tafel om een plan van aanpak te maken, maatwerk voor deze gast. Dat doet hem zichtbaar goed.
Moeder, coach, begeleider en ik…. We bevragen hem naar zijn beste hoop. Wat wil hij bereiken en op welke manier passen wij als netwerk in zijn leerproces?
.
🔔 Zijn moeder vraagt hoe ze hem kan aanspreken als ze merkt dat hij niet in gang schiet.
🔔 De coach van school bespreekt de interactie in de klas met klasgenoten en docenten.
🔔 Zijn begeleider in het plannen en organiseren vraagt hem op welke manier ze rekening kunnen houden met zijn AD(H)D.
🔔 Er wordt ook gevraagd op welke manier er juist GEEN rekening gehouden moet worden met zijn AD(H)D, want naast AD(H)D-er is hij zéker ook een puber met pittig karakter).
🔔 Ik vraag hoe ik kan helpen bij het ordenen en legen van zijn volle hoofd zodat er nog meer ruimte komt voor ontwikkeling.
Tevreden sluiten we het gesprek af. Hij heeft een plan. Een plan dat nauw aansluit aan zijn behoeften. Een plan op maat waarbij zijn steunend netwerk inspringt op de manier die hij prettig vindt.
Hoe mooi is dat: 16 jaar en in je kracht komen door vallen en opstaan. Het fundament voor zijn toekomst is gelegd. Hij kan gaan bouwen!
Trots op hem.
Het blog over pralines dank ik aan Dr. Luc Isebaert. Dankbaar voor wat ik van hem heb mogen leren.
Fijne groet,
Hetty
De AD(H)D ervaringsexpert
Smaakt dit naar meer blogs over ADHD en ADD?
Mocht je een vraag hebben of een idee, stuur me dan zeker hier een bericht.