B-L-O-G 4: Ik denk na over mijn diagnose en neem mee….. mijn hyperactiviteit en mijn AD(H)D

Er is best wat onduidelijkheid over ADHD. De diagnose wordt op verschillende manieren gebruikt. Met spreekt over ADHD, AD(H)D en ADD en ik wil je graag uitleggen waarom ik vanaf nu de omschrijving AD(H)D zal gebruiken i.p.v. ADD.

De H staat voor hyperactief. Bij een aantal mensen met kenmerken van ADHD hoef je niet ver te zoeken naar de gedragingen die dat met zich meebrengt. Ze fladderen bijvoorbeeld bij enthousiasme, lachen hard en stilzitten staat niet in hun woordenboek.

Bij mij staat de H ook voor hyperactief. Wat je aan mij ziet is mijn enthousiasme en gedrevenheid. Ik praat snel en vlieg van de hak op de tak. Mijn hyperactiviteit uit zich niet in motorische drukte. Maar wat dan wel?

Mijn hyperactiviteit speelt zich voornamelijk af in mijn hoofd en in mijn lijf. Je kan het vergelijken met een fles cola en een pepermuntje. Stop het pepermuntje in de colafles en kijk of je de dop er nog op krijgt….. De druk in de fles wordt enorm en de cola wil eruit. Maar omdat de dop erop zit, gaat dat natuurlijk niet.

Gevolg: stress in mijn lijf, spanning in mijn hoofd en naderhand oververmoeid.

Wat helpt mij om te herstellen van een pittige hyper? (ik heb er maar een naampje aan gegeven)

Dag 1: Rust…. een volledige dag nauwelijks contact met de buitenwereld….. bank, bed, thee, Netflix.
Mijn helpende gedachten zijn: “Je hebt vaker met dit bijltje gehakt, wees lief voor jezelf, het gaat ook dit keer weer over…”.

Dag 2: Rustig aan…. wandelingetje, boodschapje, beetje opruimen…..
Mijn helpende gedachten zijn: “Je hebt alle tijd, maak je wereldje zo groot als nodig, iedereen heeft wel eens zo’n dag…”.

Dag 3: Opstarten en vooruit kijken: “Zie je wel, je mag trots zijn op wat je hebt bereikt”.

 

In mijn volgende blog beschrijf ik de zandpaadjes in je brein….

Fijne groet,
Hetty
De AD(H)D ervaringsexpert

Smaakt dit naar meer?

Heb je een vraag of wil je iets delen? Laat het hier even weten, dan hoor je snel van me.