B-L-O-G 11: Hij was 8 jaar en nam mee…. het luikje naar zijn hart en zijn AD(H)D…
Voor de derde keer spreken we elkaar. Voor de derde keer mag hij kiezen wat we gaan doen. We spelen een spelletje waarbij we oplossingen moeten bedenken voor lastige situaties bij het spelen, op school of thuis.
Voor de derde keer vertelt hij hoe AD(H)D werkt in zijn hoofd. Hij is inmiddels zelf expert maar zijn vriendjes snappen er helemaal niets van. Die vinden hem maar raar.
Tja… wat is dat eigenlijk, raar?
– Als je uit het niets zegt wat je ergens van vindt…. Is dat raar?
– Als je getriggerd wordt als je onrecht ziet…. Is dat raar?
– Als je boos wordt omdat ze zeggen dat jouw fiets ‘f#kking lelijk’ is…. Is dat raar?
Gelukkig heeft hij verschillende oplossingen gevonden als hij de spanning voelt stijgen in zijn buik, hoofd en hart.
Vooral dat luikje naar zijn hart… want… hoe sluit je dat?
– Hoe sluit je het luikje zodat je jezelf beschermt tegen lelijke woorden van anderen?
– Hoe sluit je dat luikje naar je hart zodat je nog net op tijd kunt weglopen om op een ander plekje terug rustig te worden?
– Hoe sluit je dat luikje naar je hart zodat je kunt blijven praten om vervolgens naar de juf te kunnen gaan om het uit te leggen?
“Luikje? Bij mij is dat niet altijd een luikje hoor!” vertelt hij bijna verontwaardigd. “Soms zijn het deuren….nee, rolluiken….nee, schuifdeuren…nee, van die middeleeuwse deuren met zo’n balk…”
Geweldig dat deze lieve knaap een enorme fantasie heeft waardoor hij zijn hartje kan beschermen door iets te sluiten.
En… gelukkig heeft hij deuren en luiken bedacht die ook weer terug open kunnen:
“Ja, dat is voor mijn papa, mama en mijn broertje want ik hou zoooo veeeel van ze”.
Hier lees je over een ambitieuze jongen met ADHD die naar defensie wil
Fijne groet,
Hetty
De AD(H)D ervaringsexpert