B-L-O-G 18: Ik telefoneer en neem mee… ‘direct to the point’ en mijn ADHD….
Vandaag kreeg ik een berichtje via facebook. Al bij het lezen van de eerste zin werd ik blij en enthousiast…. Er is interesse in mij en mijn concept!!!!! Leuk, leuk, leuk!!!
En dan, na een paar minuten lukt het me om het bericht te lezen zoals het bedoeld is. Een aanvraag of ik eens wil komen spreken op een bijeenkomst voor mensen met kenmerken van ADHD.
Aan het eind van de middag besloot ik om deze meneer te bellen zodat kon bevragen wat de wensen en behoeften zouden zijn.
De meneer stak meteen van wal: “Wij zijn een groep vrijwilligers en dat betekent dat we er niet voor kunnen betalen. Het is misschien wat snel dat ik je dit vertel maar ik vind het belangrijk om maar meteen duidelijk te zijn”. Het was even stil en daarna begonnen we beiden hartelijk te lachen.
“Ach” zei de meneer “Je zult dit wel herkennen”….. en of ik dit herkende……
We wisten het allebei meteen…. Mensen met kenmerken van ADHD komen geregeld heel direct in de bocht gevlogen. Ze winden er geen doekjes om en komen graag meteen to the point en dat zorgde in dit geval voor een leuke klik!
Toch heb ik er heel vaak mijn neus mee gestoten… met dat directe van mij. Als ik nog geld van iemand tegoed had, kon ik dat ’s morgens melden zonder even fatsoenlijk goedemorgen te zeggen.
Als iemand iets van mij had geleend en ik had het zelf nodig, dan stond ik ’s avonds laat nog op de stoep om het op te halen.
Ik ben van mening dat de oorzaak 2-ledig is.
1. Mensen met kenmerken van ADHD hebben graag duidelijkheid. Ze weten graag waar ze aan toe zijn en doen er dus alles aan om die duidelijkheid (per direct) te verkrijgen……
2. Mensen met kenmerken van ADHD hebben vaak chaos in hun hoofd. Dus als je een boodschap hebt voor een ander, kun je hem maar beter meteen vertellen anders ben je hem straks misschien weer vergeten…..
De directheid heeft dus vaak een hele goede reden. Het is geen betweterigheid of haantjesgedrag. Het ‘to the point’ zijn van mensen met kenmerken van ADHD heeft een duidelijke functie. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de ruis op de lijn verdwijnt zodat er weer rust en structuur komt in het hoofd.
In mijn training leg ik dit uit aan de hand van een treintje met wagonnetjes. Door uitleg te geven over de volgorde en de plaats van de wagonnetjes en de manier waarop ze zijn aan- of afgehaakt maak ik duidelijk hoe ADHD een plaats inneemt in het hoofd. Op deze manier leren we gedrag zoals het ‘to the point’ zijn, beter begrijpen.
Ik hoop dat ik deze meneer binnenkort meer kan uitleggen over de trein…. Maar één ding weet ik in ieder geval zeker….. over het ‘to the point zijn’ hoeven we elkaar niets meer uit te leggen…. Daarin hebben we elkaar al helemaal gevonden…..
In coaching gebruik ik geregeld de metafoor van de marathon. Lees hier mijn blog.
Fijne groet,
Hetty
De AD(H)D ervaringsexpert